
Undervisning
Lärarledda lektioner
På Växjö Fria Gymnasium planerar vi undervisningen med ett helhetsperspektiv som sträcker sig över hela gymnasietiden. Det innebär att vi både har en struktur för varje läsår och ett långsiktigt upplägg som gäller för samtliga tre år.
Det finns inga krav på att undervisningen i varje kurs ska fördelas jämnt vecka för vecka eller termin för termin. I stället styrs vårt uppdrag av att eleverna, över sina tre gymnasieår, ska få den totala undervisningstid som de är garanterade. Detta gör att vi kan variera undervisningens upplägg under året och anpassa den efter elevernas behov, skolans prioriterade mål samt läroplanens olika uppdrag.
Undervisningstiden kan därför se olika ut under ett läsår. Vissa perioder kan innehålla mer undervisning i vissa kurser och andra perioder mer i andra. Allt detta är noggrant planerat i förväg för att säkerställa att eleverna får den tid och det stöd de har rätt till under sina tre år hos oss.
Ett exempel på detta är att vi vid tillfällen som nationella prov, som kräver annorlunda upplägg gällande personal och lokaler, använder en del av tiden för utbildande insatser kopplade till kapitel 1 och 2 i läroplanen, som handlar om värdegrund, demokrati, ansvar och elevernas utveckling till aktiva samhällsmedborgare. På så sätt arbetar vi både med elevernas akademiska utveckling och med skolans uppdrag att fostra demokratiska värderingar och förmågor för det kommande livet.
Vi vill understryka att oavsett hur upplägget ser ut under enskilda perioder, kan vi garantera att alla elever får den undervisningstid de har rätt till under sin gymnasietid.