Närbild på spetsar av färgpennor

Resursenheter

Med eleven i fokus

På Växjö Fria Gymnasium Resursenheter erbjuds Introduktionsprogrammet – individuellt alternativ i en lugn och trygg miljö för ungdomar som är i behov av särskilt stöd i sin skolgång. På våra enheter har vi plats för 34 ungdomar som antingen har en diagnos inom autismspektrumet eller andra förutsättningar som gör att skolans miljö spelar stor roll för inlärningen.

Vi utgår från den enskilda elevens behov när vi planerar skoldagens längd, antal ämnen och upplägg på lektionerna för att skapa tydlighet och struktur, men även variation och utvecklingsmöjligheter. Vi uppmuntrar elevens starka sidor för att skapa intresse och en positiv inlärning och vill att alla elever ska lämna skolan som trygga individer, väl rustade för ett rikt liv i vårt samhälle.

Välkommen!

Närbild på tjej som håller i en bok

Ansökan

Hur söker man till oss?

Om du eller ditt barn är intresserade av att börja hos oss kontaktar du skolan för att boka in ett besök. Därefter kommer du få skicka in en ansökningsblankett. Din hemkommun måste godkänna antagningen. När det finns en plats ledig kan uppstart ske när som helst under läsåret.

Läs mer om ansökan här
Närbild på studieplats med skrivbord och skolmaterial

Introduktionsprogrammet

Individuellt alternativ

Introduktionsprogrammet – individuellt alternativ är en skräddarsydd utbildningsväg för ungdomar som vill ha en mer allmänt inriktad utbildning som främjar individuell utveckling och stödjer elevernas unika behov och intressen.

Elever som går individuellt alternativ kan läsa in ämnen från både grundskolan och gymnasiet men även andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling, som exempelvis motivationsinsatser eller praktik.

Intervju med Tomas Westerholm - Lärare

"Man har möjlighet skapa relationer med varje enskild elev"

När vi frågade Tomas vad den stora skillnaden på resursenheterna gentemot en traditionell gymnasieskola är berättar han att det främst handlar om storleken på lokalerna och antalet elever som går där. På en större gymnasieskola kan det vara spretiga scheman som för många elever skapar förvirring och störningsmoment. På resursenheterna däremot är det ett helt annat lugn med mindre lokaler som är lättare att orientera sig i och färre elever vilket innebär mer tid med varje person.

”Då har man möjlighet skapa relationer med varje enskild elev, vilket är grunden för att känna det förtroende som ofta kan leda till förståelse och bättre skolresultat.”

Att resursenheterna verkar i en mindre skolmiljö ger Tomas bättre förutsättningar att utföra ett bra arbete.

”Det är lättare att kommunicera med både kollegor och elever, och just att vi har möjligheter att planera och anpassa undervisning och lokaler för varje enskild elev har en avgörande betydelse för elevernas utveckling.”

Läs hela intervjun här

Intervju med Åsa Arfvidsson - ansvarig för Växjö Fria Introduktionsprogram

"Man måste våga tänka utanför boxen och hitta nya vägar för elevens bästa, vägar där individen kan lyckas och bli en del av vårt samhälle"

Åsa Arfvidsson är ansvarig för verksamheten som har blivit en fristad för elever med NPF-diagnos som söker efter en lärmiljö med särskilt stöd.

”Min uppfattning är att alla ungdomar vill lyckas, få beröm och känna att de gör bra saker. Hos oss går elever som verkligen vill gå i skolan och kämpar med motgångar som andra ofta inte förstår. Vår flexibla skola hittar former för eleverna att komma förbi motgångarna och få en fungerande skolgång som leder till ett meningsfullt liv, vilket kan göra skillnad för hela familjen.”

Läs hela intervjun med Åsa här